Agromax Gépkereskedelmi Kft.
Kettős mérce vagy megkülönböztetett bánásmód?
Tudod, milyen az, amikor megáll egy gép - nem úgy áll meg, hogy kigyullad egy diagnosztika lámpa, esetleg valami halk, rendellenes zaj hallatszik a motor felől, esetleg csökken a teljesítmény, hanem tényleg megáll. Egy traktor, kombájn, de lehet úthenger, űrrepülő vagy akár egy autó. Rögtön sokféle forgatókönyv jelenik meg a fejedben, a kiváltó okoktól a legszélsőségesebb kimenetelekig… A következő gondolat „te jó ég, mennyibe fog ez kerülni?” aztán meg „meddig tart a javítás, mikor jön meg az alkatrész, hogyan és mivel (és mennyiért) viszem be az udvarba/telephelyre/műhelybe a szántóföldről, Föld körüli pályáról vagy épp az autópálya mellől?”
Ilyen az, amikor a gazdák segítenek rajtunk...
Szeretném némileg leszűkíteni a kört. Hagyjuk ki a többit, foglalkozzunk csak a traktor-gépjármű párhuzammal.
Adott mondjuk egy új, közepes teljesítményű traktor, ami egy kis gazdaság vezérgépe. Ez végzi az összes talajmunkát, vetés-előkészítést, ez húzza a nagy permetezőt dombnak felfelé. Ennek a gazdának van egy – szinte – új pickupja. Ami ugyanúgy a munkaeszköze, közlekedik vele az egyik munkavégzési helyszínről a másikra, alkatrészt, vetőmagot, gázolajat, vegyszert szállít vele, rohangál a hivatalok és a könyvelő között vagy épp csak a gyerekért megy el vele az oviba.
A traktor megáll. Hopp, ez még garanciális. Illetve..hát.. épp hogy csak néhány hete hónapja járt le. Ugyan az első kötelező szervizt csak 200 üzemóránál rendeltük meg. Egyszer meg máshonnan vettük az olajat. „De azért ugye ezt még elírjátok garanciába’ Ferikém/Petikém/Zolikám?”
A metódus: állapot felmérése a helyszínen, sokszor még a föld szélén. Be kell vinni szét kell szedni, oké, bevontatás. Szétszedés. Alkatrészek összeírása. „Ugye gyorsba’ rendelitek?” Persze, nem számít az ár, főleg ha nem kell kifizetni. Mikor lesz kész, mikor lesz kész, mikor mikor mikor lesz kész?!
Persze igyekszünk. Megjött a csomag. Megyünk a traktorhoz. Mi nincs benne? Ja, hogy pont a legfontosabb alkatrészt nem küldte a gyártó. Miért? Ja, hogy „európai nullás készlet” (Ez azt jelenti, hogy a gyári alkatrész rendszerben egyik európai alkatrészraktárban sincs az adott pillanatban. Ettől persze megrendelhető, csak a szállítási idő bizonytalan. Előfordul az egy-két munkanaptól a hetekig tartó várakozásig. – a szerk.) „Esetleg nem tudnátok kivenni egy bent álló gépetekből?” De hogyne tudnánk kivenni, ami pont 2x annyi munkaóra, bizonytalan ideig áll „bakon” az új traktor, de legalább addig se tudjuk eladni. A plusz munkaórákat senki sem téríti meg. A harmadik naptól pedig besűrűsödnek a „Mikor lesz kész, mikor lesz kész, mikor mikor mikor lesz kész?! Megcsináltatom bérbe’, rátok számlázom!” témával kapcsolatos telefonhívások. Mindenki eldobja a kulcsot, kiszereljük az alkatrészt. A többivel együtt megyünk újra a traktorhoz. Harmadszor.
Összeraktuk, működik, fasza. Csak épp az ügyfél nem elégedett. Mitől is lenne, ugye?
Ezután következik, amit nem látsz. Az elromlott alkatrészeket szolgai módon, időt és energiát nem kímélve kicseréltük. Garanciális munkalap felvétel. Fényképfelvétel. Üzemóraállásról, traktorról, új alkatrészről, régi alkatrészről az új alkatrész csomagolásában, traktorosról. Check list OK.
Eközben megérkezik a beépített alkatrészről a számla, ki kell fizetni. a garancia elszámolást, és a kiszerelt alkatrészeket még el se tudtuk küldeni….
Ezután (ideális esetben egy-két, kevésbé ideális esetben 8-10-12 hét) megérkezik a gyártótól a válasz a garanciára, amely általában arról szól, milyen plusz információt kell még elküldenünk; alvázszám, motorvezérlő száma, garanciális szerviz igazolások stb. Elküldjük. Ha a gyártónál mindent rendben találtak, akkor UTÓLAGOSAN megkapjuk a „beépítendő” alkatrészeket (hurrá, összerakhatjuk a saját traktorunkat), amiket már korábban kifizettünk, mehetnek a polcra, hadd álljon bennük a pénz. Nem sokkal később megkapjuk a térítés UTÓLAG, A GYÁRTÓ ÁLTAL KISZÁMÍTOTT normaidő szerint a javításért. Öröm, bódottá.
Az autó megáll. Hopp, ez még garanciális. Hiszen gondosan, minden olajcsere periódus előtt egy-két száz kilométerrel elvittük a márkaszervizbe, emlékszünk is, vártunk rá órákat, félnapokat, közben elolvastuk az összes katalógust, ráuntunk a gépi kávéra és az összes mobilos játékra (készen is van, hű, micsoda egy hely ez, még le is mosták, az nem baj, hogy százezer az olajcsere). Nézzük, hívjuk az assistance-t. Lejárt tegnapelőtt. Jó, csak ne az út mellett álljunk, vontassuk haza valamivel. Hívjuk a szervizt. Ahová eddig hordtuk a sokszor százezret. Igen-igen, garanciális, de még ne vigyük az autót (mert ugye nekünk kell bevitetni, mi fizetjük), mert most be se tudnak állni vele a műhelybe. Ha szerencsénk van, van egy barátunk, aki pont nem használja az egyik autóját.
Jó végre vihetjük. Átvették, majd hívnak. Nem hívnak. Egy-két hét múlva odatelefonálunk, hát még csak endoszkóppal néztek bele. A hibát nagyjából megállapították, várják a gyártó utasítását, szedjék szét vagy cseréljenek eleve fődarabot? Majd hívnak. Nem hívnak. Újabb két hét, ok fő darabot cserélnek, a gyártó jóváhagyta. Szuper. Mikor mehetek érte? Nem tudják, európai nullás. Mondjuk, hát tessék kivenni egy bent álló autóból. Márhogy mit tetszünk mi képzelni?! Ki hallott már ekkora sületlenséget?! Várjunk csak türelemmel, majd hívnak… Majd hívnak?
Gazdagh András
Küldje el kérdését, felvetését, vagy akár igényét, és 24 órán belül felvesszük Önnel a kapcsolatot!
Agromax Kft, 2017 Minden jog fenntartva